Programma – Home

Programma

 

 

Zondag 2 juni  2024, 16.00 uur (entree € 18,00): Frans Vermeerssen Trio

Saxofonist Frans Vermeerssen heeft een flinke reputatie als sideman, die begin jaren ’80 begon bij de Noodband, en via de Contraband en Bik Bent Braam strekt tot het Willem Breuker Kollektief en (recentelijk) Reeds & Deeds. Vreemd genoeg heeft hij nu pas zijn tweede album onder eigen naam gemaakt, als we de platen van All Ears en Talking Cows (waarvan hij co-leider was) even wegdenken. Voor ‘The Trail’ vroeg hij zijn Talking Cows-maatje Dion Nijland op bas en de jonge drummer Thomas Jaspers. Dat is een gelukkige greep, want het trio klinkt alsof het al jaren langs de Nederlandse podia trekt. Nijland is niet voor niets een veelgevraagd bassist, en de alert en swingend drummende Jaspers is ook al zo’n reputatie aan het opdoen. Het repertoire dat Vermeerssen bijeen schreef voor ‘The Trail’ is gevarieerd en doet ook onmiddellijk vertrouwd aan, zonder overigens voor de hand liggend of clichématig te zijn. Hij heeft een voorliefde voor speelse, ritmische thema’s. Vermeerssen doet geen enkele poging om te imponeren en dat is ook nergens voor nodig. Hij neemt ons mee op zijn reis (vandaar ook de titel van de plaat) en vertelt ons onderweg verhalen, zoals de reizigers uit de ‘Decamerone’ of ‘The Canterbury Tales’. Zo blijft hij ons, samen met zijn sublieme triopartners, boeien. U kunt hier kijken naar het nummer Nativ.

FVTrio-DEF-1024x1024

Frans Vermeerssen Trio (foto: Noud van Diepen)

Zondag 8 september 2024, 16.00 uur (entree € 18,00):  Boi Akih: From and to Infinity

De muzikale wereld van Boi Akih breidt zich steeds verder uit. Met elk project dat zangeres Monica Akihary en gitarist/componist Niels Brouwer ondernemen, staan we als luisteraars weer te kijken waar ze het nu weer vandaan halen. Het leverde Monica in 2023 zeer terecht de toekenning van de belangrijkste Nederlandse jazzprijs, de Boy Edgar Prijs op. En om die erkenning te vieren, trekken ze het land door met de muziek van hun laatste album, From and to Infinity.  De bijzondere muziek voor deze cd schreef Niels Brouwer oorspronkelijk in 2019 voor het 70-koppige bamboefluitorkest Molucca Bamboowind Orchestra uit Ambon Stad. De klanken van de bamboefluiten worden nu uitgevoerd op orgel door Nora Mulder. De groep bestaat verder uit twee muzikanten met wie ze al een jaar of vier samenwerken, koraspeler Sekou Dioubate en blokfluitiste Dodó Kis. Met percussionist Bintou Kouyaté wordt het ensemble gecompleteerd dat de luisteraar mee zal voeren op een wonderbaarlijke muzikale reis naar de oneindigheid. U kunt hier een nummer uit het programma bewonderen.

 

Nederland, AMSTERDAM, 10 APRIL 2023 BOI AKIH Foto: Merlijn DOomernik Alle rechten voorbehouden / All rights reserved

Boi Akih (foto: Merlijn Doomernik)

Zondag 13 oktober 2024, 16.00 uur (entree € 18,00):  ICP Orchestra

De afgelopen jaren heeft het ICP Orchestra (noodgedwongen) de nodige wijzigingen in de bezetting doorgemaakt. Na het overlijden van oprichter Misha Mengelberg in 2017 nam Guus Janssen zijn plek achter de piano in. Vorig jaar verdwenen met trombonist Wolter Wierbos (die na een herseninfarct niet meer kan spelen) en cellist Tristan Honsinger (die na een lange ziekte overleed) twee steunpilaren, maar het orkest toont zijn enorme veerkracht. Met Joost Buis is de gedroomde opvolger van Wierbos aan boord en in het switchen tussen uitgeschreven materiaal (veel composities van Mengelberg, maar ook van jazzhelden als Thelonious Monk, Duke Ellington en Herbie Nichols) en improvisaties ligt nog steeds de sublieme kracht van het negenkoppige ensemble. Met zijn theatrale kracht lijkt Honsinger vooralsnog onvervangbaar, maar dit wordt ruimschoots gecompenseerd door wat Han Bennink allemaal achter zijn drumstel laat zien. We zijn daarom vereerd om het ICP Orchestra weer op ons podium te verwelkomen. Naast de genoemde muzikanten hoort u Thomas Heberer (trompet), Michael Moore, Ab Baars, Tobias Delius (rieten), Mary Oliver (viool, altviool), en  Ernst Glerum (contrabas). Geniet hier van Bospaadje Konijnenhol, live bij Hothouse Redbad in Leeuwarden.

 

20201004 ICP Orchestra (27)_ Guus Janssen, Ernst Glerum , Han Bennink, Wolter Wierbos, Ab Baars, Michael Moore

ICP Orchestra bij Jazz Inverdan in oktober 2020

(foto: Ben Bahlmann)

 

Zondag 3 november 2024, 16.00 uur (entree € 18,00): Cacha Mundinho

Wie Portugal zegt, zegt fado. Joana Almeida groeide op in een kustplaatsje nabij Porto, waar ze gitaar leerde spelen en die traditionele muziek ontdekte. Haar horizon verbreedde echter snel van fado naar jazz en andere muziekstijlen, maar vreemd genoeg kwam de zang pas toen ze in Amsterdam neerstreek. Daar dook ze ook in de vocale Indiase percussie, de zogeheten Konnakol. Ze leerde er percussionist Sjahin During (onder meer bekend van Arifa) kennen, en aldus ontstond het idee voor Cacha Mundinho (hetgeen zich laat vertalen als ‘vang de kleine wereld’). In de Spaanse hoboïste Maripepa Contreras en de Braziliaanse bassist Pedro Ivo Ferreira trof ze gelijkgestemde zielen om muziek te maken die al die invloeden (inclusief klanken en ritmes uit het Midden-Oosten) samensmeedt tot een samenhangend en authentiek geheel. Op het debuutalbum, ‘Vento do Mar’, horen we melancholieke liedjes naast vrolijke, ritmische en funky nummers en Braziliaanse invloeden. Almeida laat zich zeker niet kennen als een ‘zangeres met band’, maar profileert zich als primus inter pares, soms met vocalises als aanvulling op de prominent aanwezige hobo- en dudukpartijen  van Contreras. Met de diepe bas van Ferreira en het avontuurlijke en smaakvolle slagwerk van During leidt het tot een volstrekt eigen klankwereld.

 

Cacha Mundinho (foto: Bart Grietens)

 

 

Zondag 1 december 2024, 16.00 uur (entree € 18,00):  Ruud Voesten Ambrosia

De jonge drummer en componist Ruud Voesten verdiepte zich tijdens de coronaperiode in Dante’s meesterwerk ‘La Divina Commedia’ en wilde het graag vertalen naar muziek. ‘Ambrosia’, zijn debuutalbum en tevens de naam van zijn kwintet, is het resultaat hiervan. Net als zijn kompaan, bassist Tijs Klaassen schrijft Voesten orkestraal, dat wil zeggen: hij zet de instrumentalisten in zijn groep in voor een totaalresultaat. De saxen van Mo van der Does (alt) en Wietse Voermans (tenor) verzorgen soms de melodie, en mogen soms gepassioneerd en expressief soleren, maar dat is zeker geen vast stramien. Het sublieme strijk- en plukwerk van Klaassen vervult regelmatig een hoofdrol. En ook toetsenman Koen Schalkwijk is een onmisbare factor, met kernachtig pianospel en subtiel neergezette synthesizerpartijen. Voesten zelf houdt zich in het ensemble bescheiden op de achtergrond – naar een drumsolo is het vergeefs zoeken. Maar als componist schittert hij des te meer, want ‘Ambrosia’ is een rijk, afwisselend album geworden waarop ieder stuk zijn eigen vorm heeft. En als we dan per se nog iets van een literaire inhoud eraan willen verbinden, dan zou het zoiets breeds als de ‘condition humaine’ moeten zijn. Vreugde, ontroering, verdriet, melancholie en somberheid, je hoort het allemaal terug in dit magnifieke debuut. Kijk en luister hier maar naar het nummer The Crypto Shuffle.

 

Band foto Ruud Voestens Ambrosia

Ambrosia (beeld: Ruud Voesten)