Programma – Jazz Inverdan

Programma

 

Zondag 3 november 2024, 16.00 uur (entree € 18,00): Cacha Mundinho

Wie Portugal zegt, zegt fado. Joana Almeida groeide op in een kustplaatsje nabij Porto, waar ze gitaar leerde spelen en die traditionele muziek ontdekte. Haar horizon verbreedde echter snel van fado naar jazz en andere muziekstijlen, maar vreemd genoeg kwam de zang pas toen ze in Amsterdam neerstreek. Daar dook ze ook in de vocale Indiase percussie, de zogeheten Konnakol. Ze leerde er percussionist Sjahin During (onder meer bekend van Arifa) kennen, en aldus ontstond het idee voor Cacha Mundinho (hetgeen zich laat vertalen als ‘vang de kleine wereld’). In de Spaanse hoboïste Maripepa Contreras en de Braziliaanse bassist Pedro Ivo Ferreira trof ze gelijkgestemde zielen om muziek te maken die al die invloeden (inclusief klanken en ritmes uit het Midden-Oosten) samensmeedt tot een samenhangend en authentiek geheel. Op het debuutalbum, ‘Vento do Mar’, horen we melancholieke liedjes naast vrolijke, ritmische en funky nummers en Braziliaanse invloeden. Almeida laat zich zeker niet kennen als een ‘zangeres met band’, maar profileert zich als primus inter pares, soms met vocalises als aanvulling op de prominent aanwezige hobo- en dudukpartijen  van Contreras. Met de diepe bas van Ferreira en het avontuurlijke en smaakvolle slagwerk van During leidt het tot een volstrekt eigen klankwereld. Luister en kijk hier naar het nummer Roda, live in het Bimhuis.

 

Cacha Mundinho (foto: Bart Grietens)

 

Zondag 1 december 2024, 16.00 uur (entree € 18,00):  Ruud Voesten Ambrosia

De jonge drummer en componist Ruud Voesten verdiepte zich tijdens de coronaperiode in Dante’s meesterwerk ‘La Divina Commedia’ en wilde het graag vertalen naar muziek. ‘Ambrosia’, zijn debuutalbum en tevens de naam van zijn kwintet, is het resultaat hiervan. Net als zijn kompaan, bassist Tijs Klaassen schrijft Voesten orkestraal, dat wil zeggen: hij zet de instrumentalisten in zijn groep in voor een totaalresultaat. De saxen van Mo van der Does (alt) en Wietse Voermans (tenor) verzorgen soms de melodie, en mogen soms gepassioneerd en expressief soleren, maar dat is zeker geen vast stramien. Het sublieme strijk- en plukwerk van Klaassen vervult regelmatig een hoofdrol. En ook toetsenman Koen Schalkwijk is een onmisbare factor, met kernachtig pianospel en subtiel neergezette synthesizerpartijen. Voesten zelf houdt zich in het ensemble bescheiden op de achtergrond – naar een drumsolo is het vergeefs zoeken. Maar als componist schittert hij des te meer, want ‘Ambrosia’ is een rijk, afwisselend album geworden waarop ieder stuk zijn eigen vorm heeft. En als we dan per se nog iets van een literaire inhoud eraan willen verbinden, dan zou het zoiets breeds als de ‘condition humaine’ moeten zijn. Vreugde, ontroering, verdriet, melancholie en somberheid, je hoort het allemaal terug in dit magnifieke debuut. Kijk en luister hier maar naar het nummer The Crypto Shuffle.

Dit concert wordt georganiseerd i.s.m. het festival Jazz in de Winkel.

 

Band foto Ruud Voestens Ambrosia

Ambrosia (beeld: Ruud Voesten)

 

Zondag 12 januari 2025, 16.00 uur (entree € 18,00): Nieuwjaarsconcert met Benjamin Herman Kwartet

Altsaxofonist Benjamin Herman is een van de hardst werkende muzikanten van Nederland. Als hij niet op tour is met zijn New Cool Collective (al dan niet in de Big Band-versie) of het avant-gardistische Bughouse, is hij wel te vinden als gastsolist bij trompettiste Saskia Laroo of de Zaanse Bigband. Het aardige is dat hij het allemaal even leuk vindt, en zich er dus met volle overgave in stort. Gelukkig verloochent hij zijn jazzroots nooit, en is hij regelmatig met een kwartet op de Nederlandse podia te vinden. Voor ons Nieuwjaarsconcert laat hij zich vergezellen door een drietal jonge talenten: Timothy Banchet (piano), Veerle van der Wal (bas) en Yoran Vroom (drums). Muzikaal kunt u de allerbeste jazz verwachten, in composities uit het wereldrepertoire, met ongetwijfeld wat stukken van Thelonious Monk en Misha Mengelberg ertussen – twee van de helden van de saxofonist, die terugkeert naar de Zaanstreek waar hij opgroeide.

 

Benjamin Herman (foto: Jonathan Herman)

 

Zondag 2 februari 2025, 16.00 uur (entree € 18,00): Albert van Veenendaal dubbelconcert

Pianist Albert van Veenendaal is vooral bekend van de groepen rond gitariste Corrie van Binsbergen, maar onder eigen naam timmert hij ook op bescheiden wijze aan de weg. Sinds kort laat hij regelmatig wat van zich horen door het uitbrengen van zijn bijzondere, verhalende muziek op zijn eigen label, Minimal Damage Recordings. Twee van de groepen die onlangs een album het licht lieten zien, zijn Oog in de Naald en Rara Avis. En wij hebben ze allebei gevraagd om hun onalledaagse muziek op ons podium ten gehore te brengen. In Het Oog in de Naald heeft Van Veenendaal zich omringd door jong talent. Zangeres/altvioliste Roosmarijn Tuenter, zangeres/spoken word artieste Francisca Snip en cellist Rogier Hornman creëren met de pianist (die het binnenwerk van het instrument op geheel eigen wijze ‘prepareert’) een unieke samenklank, en de teksten van Monique Besten geven een extra cachet hieraan. Die gaan over de ‘condition humaine’ en verraden een eigenzinnige kijk op de wereld om ons heen: soms grappig, soms vervreemdend, maar altijd verrassend. Luister  hier naar het nummer Being om een goed idee te krijgen. In Rara Avis treft Van Veenendaal zangeres Jodi Gilbert en violiste Tineke de Jong aan zijn zijde. Ook hier vormen teksten (onder meer van de 14e-eeuwse Perzische dichter Hafez en de 18e-eeuwse Japanse dichter Yosa Buson) een belangrijk uitgangspunt voor de improvisaties van het drietal.  Het trio biedt fraaie contrasten tussen het sterk ritmische pianospel, de klassiek aandoende vioollijnen en de vocalen die nu eens zingen, dan weer zing-zeggen, of kirren zoals alleen Jodi Gilbert dat kan. Kortom, dit kon wel eens een middag worden waar u bijzondere herinneringen bewaart.

Het Oog in de Naald (foto: Roosmarijn Broersen)

 

Zondag 2 maart 2025, 16.00 uur (entree € 18,00): Jubileumconcert met Eric Boeren 4tet

In maart 2015 organiseerden we voor het eerst een concert in de Vermaning, en sinds die tijd heten we dus Jazz Inverdan. Reden om de heuglijke feit te vieren met een bijzonder concert. Als podium hebben wij namelijk een historische band met het Eric Boeren 4tet. Jarenlang was de leider/kornettist programmeur van New Dutch Swing en Jazz in Serah, zoals we vroeger heetten. Bovendien werd de laatste cd van de groep, Coconut, opgenomen in onze vorige thuisbasis, Serah Artisan. Verder heeft het kwartet met bassist Wilbert de Joode en geboren Zaandammer Han Bennink nog twee musici met Zaanse wortels in de gelederen. Met saxofonist/klarinettist Michael Moore wordt het dream team gecompleteerd. De Amsterdamse Amerikaan geldt al jaren als een van de meest verfijnde rietblazers die er in Nederland rondlopen. Behalve zijn vocale kornetstijl draagt Eric Boeren kernachtige, uitdagende en aansprekende composities bij, waaruit zijn voorliefde voor het werk van Ornette Coleman blijkt. En ook van die oude meester staat er nog regelmatig een stuk op de lessenaars. Het grofstoffelijke, aardse basspel van De Joode en het immer swingende brusheswerk waarmee Bennink meer uit één snaredrum haalt dan menige ander slagwerker uit een heel drumstijl zorgen voor een muzikaal improvisatiefeest. Hier speelt de groep in het kerkje van Oostum tijdens de ZomerJazzFietsTour van 2020.

Eric Boeren (foto: Ben Bahlmann)

 

Zondag 6 april 2025, 16.00 uur (entree € 18,00): Deon

Flink wat groepen in de Nederlandse jazz en geïmproviseerde muziek maken graag gebruik van de diensten van bassist Dion Nijland. Zo was hij de laatste jaren op ons podium te horen met Steven Kampermans City Maps en het Frans Vermeerssen Trio. Het werd echter hoog tijd voor een eigen groep, en die is er nu in de vorm van Deon. Hierin combineert hij ervaren muzikanten (saxofonist Ad Colen en klarinettist Steven Kamperman) met jonge talenten (trompettist Ruben Drenth en drummer/vibrafonist Mees Siderius). Het debuutalbum van het kwintet, Soft Steel, kon rekenen op lovende kritieken in de pers. De schijnbare paradox van de plaattitel is een mooie metafoor voor de muziek van Deon. Nijland koppelt namelijk vernieuwing aan traditie, jazz aan wereldmuziek, verstand aan gevoel en strakheid aan speelsheid. Hij schrijft aardse composities waarin hij goed gebruik maakt van de klankkleuren van zijn blazers, en waar ook de nodige humor in doorschijnt. De trailer van het debuutalbum licht een tipje van de sluier op.

Dion Nijland (foto: Ben Bahlmann)

Zondag 11 mei 2025, 16.00 uur (entree € 18,00): Yuri Honing Acoustic Quartet

Heaven on my Mind’ is alweer het vijfde album van het Yuri Honing Acoustic Quartet, dat in september 2023 verscheen. Hoog tijd om in Zaandam weer eens te horen waar de groep nu staat.  Na de thematische albums ‘True’ (2012 geïnspireerd op Berlijn en David Bowie), ‘Desire’ (2015, een instrumentale opera over verlangen), ‘Goldbrun’ (2017 een ode aan Europa en Honing zijn interesse in de Europese kunstmuziek) en ‘Bluebeard’ (2020, een donker album met als belangrijkste inspiratiebron het 300 jaar oude gelijknamige sprookje) is er nu een album waarop het inmiddels tienjarige bestaan van het kwartet zich onmiskenbaar uitbetaalt. Niet alleen is de welhaast telepathische manier waarop de bandleden met elkaar communiceren een belangrijk gegeven; dit vijfde album laat ook duidelijk Honings liefde voor de saxofonisten Charles Lloyd, Pharoah Sanders en de vrijere akoestische jazz horen die samen met de hippiebeweging uit de jaren ’60 opkwam. Naast de leider op tenorsaxofoon horen we pianist Wolfert Brederode, bassist Gulli Gudmundsson en drummer Joost Lijbaart. Hier kunt u het prachtige A Room with a View bekijken en beluisteren.

Yuri Honing (foto: Mariecke van der Linden)

Zondag 1 juni 2025, 16.00 uur (entree € 18,00): Philipp Rüttgers Trio

Het pianotrio is een iconische samenstelling in de jazzmuziek. Piano, bas en drums als een onlosmakelijke eenheid biedt de luisteraar veel houvast, maar kan ook het begin zijn van spannende avonturen. En uiteraard kiezen we als Jazz Inverdan voor het laatste. De Duitse pianist Philipp Rüttgers woont al jaren in Nederland, en was al eens bij ons te gast in het trio Changing Landscapes (met altviolist Oene van Geel en cellist Pau Sola). Met bassist Thomas Pol en drummer Sun-Mi Hong trof hij twee zulke sensitieve muzikanten dat hij het tijd vond voor een eigen pianotrio. Gedrieën maakten ze het album Etudes of Shapes and Form, dat vorig jaar verscheen op het Zennez-label. De pianist laat zich daarop inspireren door hoe collega’s als Craig Taborn, Kris Davis en Sylvie Courvoisier omgaan met vormen, maar ook 20e-eeuwse klassieke muziek (Ligeti, Debussy, Schönberg) is een belangrijke bron voor zijn muziek. Het debuutalbum werd overladen met lovende recensies. Zo sprak de site Jazzenzo van ‘een ronduit meesterlijk album van internationale allure.’ Oordeel zelf, hier is de trailer van het album.

Philipp Rüttgers Trio (foto: Jazmarae Beebe)